Pattaya en Bangkok

7 augustus 2018 - Bangkok, Thailand

2 augustus
Gelukkig hoefden we niet zo lang te wachten tot onze aansluiting arriveerde en konden we al snel weer in de bus van Chiang Mai naar Bangkok stappen. We hadden gekozen voor de stoelen beneden want dat beviel ons de  vorige keer ook prima! En ook dit keer was het weer een goede keuze geweest, want op één persoon na die na een klein uur alweer uitstapte hadden we de hele benedenverdieping voor onszelf. Dus alle ruimte om het ons zo comfortabel mogelijk te maken voor deze lange reis terug naar de hoofdstad.

Na een nacht rijden kwamen we voor de derde keer aan in Bangkok. Maar tijd om de stad in te trekken hadden we niet, want na een uur stapten we alweer in ons volgende gammele busje om door te trekken naar Pattaya. Pattaya is de badplaats van Thailand. Van te voren hadden we al gelezen en gehoord dat Pattaya niet de leukste stad is voor backpackers omdat het schijnt dat het hier stikt van de Russen en sekstoerisme nogal een ding is. Maar als de koppige Nederlanders die wij zijn besloten we toch te gaan want zo erg kan het toch niet zijn? We kwamen na drie uurtjes rijden in een stinkende bus aan op het busstation. Ons hostel lag helemaal aan de andere kant van de stad en taxi’s konden we nergens vinden. De taxi’s die ze hier wel hebben zijn scooters. Er was een vriendelijke meneer die ons wel even wilde brengen. Hij had bedacht dat wij met z’n tweeën plus onze backpacks wel achterop één scooter konden. Daar hebben wij vriendelijk voor bedankt en gelukkig had hij een vriend die ook mee wilde rijden. Dus met backpack en al achterop de scooter en gaan. Laat ik je vertellen dat je bij een local achterop de stad en het verkeer in een hele andere dimensie ervaart. Doodsangsten hebben we nog net niet uitgestaan maar ik heb wel met samengeknepen billen bij die meneer achterop gezeten. Dit doen we dus ook niet weer..

Aangekomen in het hostel hebben we onze spullen uitgepakt en zijn we het zwembad ingedoken. We hadden best honger gekregen dus gingen op zoek naar een leuk eettentje. Onderweg kwamen we langs een scooterverhuur. Het was toch wel ver lopen naar het centrum en we hadden nu natuurlijk de smaak te pakken na ons avontuur in Pai. Dus hebben we voor 24 uur een scooter gehuurd. We zijn langs de boulevard gereden en hebben een ontdekkingstochtje door de stad gedaan. ’s Avonds zijn we naar de walking street gegaan. Deze had je in Pai ook, je kon hier heerlijk eten en leuke souvenirs kopen en gezellig een drankje doen. Dit hadden we in Pattaya ook verwacht maar oh boy, were we wrong! Waar heel Nederland verstopt zat in Pai was heel Rusland en India uitgelopen om naar Pattaya te komen. In deze walking street vond je vooral stripclubs. We hadden het hier dan ook al meteen bekeken. Onze eigenwijsheid heeft ons deze keer parten gespeeld, we hadden misschien beter naar anderen moeten luisteren.

3 augustus
Ook vandaag konden we lekker op onze tweewieler door de stad. We hadden de hoogtepunten van Pattaya opgezocht en een mooie route uitgestippeld. Als eerste stond The Sanctuary of truth op het programma, wat een half uur cruisen van ons hostel was. The Sanctuary of truth is een tempel aan het water. Ik hoor jullie denken: “Hebben jullie nu nog niet genoeg tempels gezien?” Ik zal eerlijk bekennen, zo dachten wij er ook over. Maar deze tempel is anders dan alle andere tempels die we tot nu toe hebben gezien. Deze is namelijk volledig van teakhout gemaakt. Letterlijk elk onderdeel van dit massieve bouwwerk is van hout. En alsof de tempel zelf nog niet indrukwekkend genoeg was konden we ook nog eens van dichtbij meemaken hoe er onderhoud gepleegd wordt aan de houten kunstwerken in en rondom de tempel. Het probleem met hout is dat het namelijk nog wel eens kan gaan rotten. Na alles van de tempel wel gezien te hebben gingen we nog een show van traditionele dansers en zwaardvechters bekijken. We waren wat te vroeg dus we konden op de eerste rij plaatsnemen. Als eerste kwamen twee Thaise vrouwen in traditionele kleding het podium op en voerden een knap staaltje dans op. De tweede act waren twee mannen die met zwaarden en stokken een gevecht in scène zetten. Op den duur kozen ze mensen uit het publiek uit om met één van de mannen te “vechten”. En ja hoor! Die lange Hollander op de eerste rij moest naar voren komen! Jesper kreeg een zwaard in zijn handen gedrukt en mocht à la Pirates of the Caribbean zwaardvechten met een veel kleinere Thaise man. Stiekem wel een jongensdroom die uitkwam. Maar hiermee was alles wel gezien bij The Sanctuary of truth dus weer terug naar onze vertrouwde tweewieler en op naar de volgende activiteit van de dag.

Na weer een klein half uurtje rijden kwamen we aan bij Thailands eigen Madurodam. Natuurlijk valt Mini Siam, zoals het park heet, in het niet bij het Nederlandse miniatuur park, maar we hebben ons hier prima vermaakt. Dit park bestond uit allerlei wereldberoemde bouwwerken uit de wereld. Het park was opgedeeld in twee verschillende delen. De trots van Thailand en de rest van de wereld. En nu we hier dan toch waren voelden we ons eigenlijk ook verplicht om de meest cliché foto’s te maken die je jezelf maar kan bedenken. Dus na de top van de Eiffeltoren te hebben aangeraakt, de toren van Pisa tegengehouden, en een hoofd aan Mount Rushmore te hebben toegevoegd hadden wij onze plicht gedaan en konden we de rest van het park eens goed bezoeken. Vooral het Thaise gebied van het park was leuk om te bekijken. Heel bijzonder om de gebouwen en monumenten van Thailand die we deze vakantie al in het echt hebben gezien nu hier in het klein te bekijken. Maar ook hier hadden we het na een uur wel weer gezien en besloten we weer op doortocht te gaan.
Volgende en laatste stop van vandaag: Pattaya floating market. Dit hadden we nog niet gezien dus we vonden dit wel een mooie activiteit om de dag mee af te sluiten. Echter toen we er aankwamen was heel China er ook aanwezig. Tientallen bussen waren leeg gestroomd en er was een doolhof van Chinezen gecreëerd. Aan ons de taak om eerst de kassa te vinden. We werden van het kastje naar de muur gestuurd maar uiteindelijk hebben we het toch kunnen vinden. We waren er op dit punt wel een beetje klaar mee en de tijd begon ook te dringen, want voor 16.00 uur moest de scooter weer ingeleverd worden. Dus besloten we om Pattaya floating market over te slaan en weer terug naar de scooterverhuur te rijden. NaNa een lange dag op de scooter vonden we dat we een duik in het zwembad wel verdiend hadden. En na een overheerlijke maaltijd gingen we weer terug naar het hostel en zo zat dag twee in Pattaya er al weer op.

4 augustus
We waren natuurlijk in een badplaats dus ook een tripje naar het strand kon niet ontbreken. Omdat het strand in Pattaya zelf niet heel aantrekkelijk was besloten we om met de veerboot naar het dichtstbijzijnde eiland te gaan. Na een halfuur met de boot kwamen we aan op een mooi eilandje met witte stranden en azuurblauw water. We zijn naar het eerste de beste strand gegaan en hebben hier de hele middag liggen bruinbakken. Want je gelooft het of niet maar… de enige dag van de hele vakantie waarop het mooi weer is en de zon schijnt (geen regen!!!) En Kirsten en Jesper plannen een dagje strand. Het weergeluk stond eindelijk aan onze zijde! En ik kan je vertellen, zodra de zon schijnt gaat het hard. Na een lekker dagje zwemmen en bakken gingen we heerlijk loom terug naar het hostel. Daar hebben we nog lekker in het zwembad gelegen en in de stad nog wat gegeten.

5 augustus
Vandaag is weer een reisdag, maar niet een hele uitgebreide deze keer. We pakken de bus terug naar Bangkok en hadden dan met de metro van de ene kant van de stad naar de andere kant gemoeten. Onze buschauffeur was zo aardig om ons bij het vliegveld af te zetten in plaats van bij het busstation. Dit scheelt ons een ritje door de stad. Bij het hostel ontmoeten we Demi weer die een dag later terugvliegt naar Nederland. Ook Franka en Cecile komen ons nog even opzoeken zodat we nog gezellig met zijn allen kunnen eten. We blijven de komende twee nachten in Bangkok en slapen dus vlakbij het vliegveld.

6 augustus
Vandaag hebben we in het hostel lekker film gekeken, spelletjes gespeeld en onze tas ingepakt. Het regende de hele dag dus we konden buiten niet echt iets leuks gaan doen. Vandaag is onze laatste vakantie dag. Demi vliegt vanavond dus we konden vandaag nog gezellig met zijn drieën doorbrengen. Morgenochtend vliegen we terug naar Nederland.

7 augustus
Via het hostel hadden we een shuttlebus geregeld naar het vliegveld. Vroeg ons bed uit om op tijd op het vliegveld te zijn. We vliegen om 9.00 uur van Bangkok naar Helsinki. Daar zullen we om 15.00 uur verder vliegen naar Amsterdam waar pap en mam ons hopelijk op staan te wachten. Zie hier het belangrijke besluit..

Jesper en ik hebben dus besloten om onze vakantie in te korten. In plaats van zes weken zijn we nu drieënhalve week weg geweest. We hebben dit gezamenlijk besloten om verschillende redenen. Jesper is er achter gekomen dat backpacken niets voor hem is. Het uit je koffer leven en telkens van plek naar plek gaan vindt hij niks. Ook voor Kirsten is het niet meer hetzelfde als een paar jaar terug. Backpacken voelt niet altijd als vakantie vieren, je dagen zitten vaak vol activiteiten omdat je zoveel mogelijk van het land wil zien en je reist telkens van plek naar plek. Ik ben het afgelopen jaar fulltime aan het werk geweest en had nog niet het gevoel dat ik kon relaxen en weer even op kon laden. Toen ik nog student was was dit geen probleem, dan sla je de eerste lesweken gewoon over om bij te komen van je reis. De gedachte dat ik nu vanuit het werk, zes weken zou gaan reizen en vervolgens weer fulltime aan het werk zou moeten vond ik niks. De planning was in eerste instantie op zondag terugkomen en maandag meteen weer aan het werk. We vinden het heerlijk om nu nog een paar weken thuis te hebben voordat het nieuwe schooljaar weer begint. Ook het weer speelde een grote rol in ons besluit. Het heeft eigenlijk vanaf dag 1 vooral geregend en op een gegeven moment ben je hier helemaal klaar mee. Zeker als je dan jaloersmakende plaatjes vanuit Nederland krijgt van een ware hittegolf. In Chiang Mai durfden we naar elkaar uit te spreken hoe we ons daadwerkelijk voelden, geen van beiden wilde aan de ander toegeven hoe die over de situatie dacht. Toen we dit van elkaar wisten was het besluit snel genomen. Alles wat we gezien en gedaan hebben was echt fantastisch! We hebben alles gedaan en gezien wat we graag wilden, drieënhalve week was gewoon lang genoeg. Ook het samen reizen was geweldig. Jesper en ik hebben altijd al een sterke band gehad en deze is alleen nog maar sterker geworden. Dit besluit heeft dan ook niets te maken met het feit dat we als broer en zus op reis waren. Sterker nog: we hebben juist besloten dat we vaker samen op vakantie gaan.
Als jullie dit lezen zijn wij al lekker thuis. We kunnen terugkijken op een heerlijke vakantie met ontzettend veel mooie belevenissen. We hebben heel veel leuke mensen leren kennen en fantastische dingen gezien. Hopelijk mogen wij nog even gaan genieten van de zon in Nederland voordat het nieuwe schooljaar weer begint. Het zou natuurlijk wel typisch zijn: Jesper en Kirsten komen terug en in Nederland wordt code rood opgesteld..

Bedankt voor jullie enthousiasme over onze verhalen en de betrokkenheid!

Liefs Jesper en Kirsten

1. Hanneke Feikema:
    10 augustus 2018
    Fijn dat jullie dit avontuur samen zijn aangegaan. Ik begrijp heel goed dat je op een bepaald moment gaat bezinnen en wat is het dan goed dat je samen het besluit hebt kunnen nemen om weer naar Nederland terug te gaan. Mooie ervaring! Jammer dat het mooie weer inmiddels voorbij is, het doet op dit moment zelfs herfstig aan maar volgende week wordt het misschien beter. Geniet nog van jullie vakantie en kijk terug op een mooie belevenis. Liefs Hanneke
  2. Dorien Reitsma:
    10 augustus 2018
    Nou dat laatste kwam zeker uit Kirsten. Jullie hebben nog net het staartje van de hittegolf mee kunnen maken. Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn gekomen en nu lekker even tijd voor relaxen tot de plicht weer roept.