De eerste weken

4 september 2017 - Bergen, Noorwegen

Hei hei!

Daar was ik weer met een korte update. Ik woon hier zondag precies een maand en man man wat is er al veel gebeurd! Mijn laatste verhaal eindigde vlak voor het feestje van Sami en mij in ons huis. Nou dat was een groot succes! Er kwamen veel meer mensen dan we van tevoren hadden verwacht en wat was het gezellig. Iedereen zat gezellig te kletsen of was beerpong, pool of tafeltennis aan het spelen. Zeker voor herhaling vatbaar. Woensdag had ik een volleybal try-out, ik ben toegelaten tot het team en mag nu 2x in de week met een gemengd team trainen en meedoen aan toernooien en wedstrijden.

De rest van de week hebben we tijdens de lessen geoefend voor de excursie van volgende week. Helaas werd ik ziek maar eigenwijs als ik was ben ik zondag wel gaan hiken. Ik wilde graag de berg op die in mijn achtertuin staat, de Løvstakken.. We gingen met zijn achten maar al snel bleek dat ik dat tempo niet bij kon houden. Omdat Sami zich ook niet zo lekker voelde zijn we samen naar boven gegaan in ons eigen tempo. Tussendoor zijn we een aantal keer gestopt om van het uitzicht te genieten en op krachten te komen. Het was het zeker waard want het uitzicht op de top was echt fantastisch!

Helaas moest ik hier maandag van op de blaren zitten want ik voelde me echt verschrikkelijk. Ik heb me ziek gemeld op school want op dinsdag zouden we op excursie gaan. Ik heb de hele maandag geslapen en onder de douche gestaan in de hoop dat ik me goed genoeg zou voelen om morgen mee te kunnen.

Op dinsdag 29 augustus stond er een excursie naar Folgefonna op het programma. Hoewel ik me nog lang niet fit voelde ben ik wel meegegaan. Nadat we met zijn allen de auto's en trailers hadden bepakt met de kayaks, tenten en bagage was het tijd om in ongeveer 2 uur naar de veerboot van Gjermundshavn naar Årnes te gaan. Vandaar uit was het nog ongeveer anderhalf uur rijden tot de eindbestemming in Møsvatn. Met nog een tussenstop in Rosendal voor het steenmuseum waar we binnen in een houten huisje gezellig met zijn allen even bij het vuur hebben gezeten kwamen we rond 17.00 uur aan op plaats van bestemming. Eerst dacht ik nog dat onze leerkrachten een grapje maakten aangezien we gewoon stopten langs de weg op een parkeerplaatsje maar het was toch echt waar. We hebben met de hele klas twee grote tenten (lavoo's) opgezet en een kampvuur gebouwd. In groepjes van 5 hadden we eten bereid dat we klaar moesten maken op kleine campinggasstelletjes. Na het eten zijn we wezen wandelen in de omgeving en hebben we marshmellows geroosterd bij het kampvuur. We sliepen met zijn achten in een tent waar het houtkacheltje al lekker stond te branden. Omdat het hout op een gegeven moment was opgebrand was het 's nachts ijskoud (ondanks mijn wollen sokken en ondergoed) wat mijn gezondheid niet veel goeds deed.

Op woensdag gingen we kayakken in het meer vlakbij het kamp. We kregen allemaal een dry-suit aan zodat we niet nat en koud zouden worden als we om zouden slaan. Het meer was prachtig! Het water had een mooie blauwe kleur van het smeltwater van de gletsjer. Het weer werkte niet echt mee maar als echte Bergenaren zijn we inmiddels wel wat regen gewend. Het was fantastisch!! We zijn het meer over gepeddeld en aan de andere kant aan land gegaan. Daar hebben we ons omgekleed en geluncht. Na de lunch was het tijd om in groepen de gletsjer op te klimmen. Wat een ervaring was dat! Met spikes (puntschoenen) onder je schoenen zover mogelijk de gletsjer oplopen met overal diepe scheuren en gaten in het ijs. Nadat we weer terug waren in het kamp hebben we het avondeten gemaakt en bij het kampvuur spelletjes gespeeld en marsmellows, pannenkoeken en zelf gevangen vis gegeten. De volgende dag al onze bagage gepakt en weer terug in de auto richting de campus. Ondanks dat ik me helemaal niet fit voelde was dit echt een fantastische ervaring. Zonder moderne faciliteiten (denk aan een wc of een douche) toch een beetje overleven in de wilde Noorse natuur. Die overigens echt prachtig is. Je probeert het wel op camera vast te leggen maar dat lukt toch niet helemaal. Achter elke berg of heuvel zie je een heel ander landschap die je de adem beneemt.

Vrijdag moesten we gewoon naar school, gelukkig stelde het niet zoveel voor en hebben we alleen een speeltuin voor mieren en een fantasiedier geknutseld van klei (school stelt dus niet zoveel voor haha).

Zaterdag en zondag heb ik vooral geslapen, films gekeken met huisgenoten en heel lui geweest. Zondagavond zijn we met zijn vieren (Sami, Tobi, Robin en ik, huisgenootjes) richting de kust gegaan om de zonsondergang te zien. We zijn eerst wezen wandelen en hebben daarna de zonsondergang gezien.
Vandaag viel de les uit omdat de leerkracht ziek was en ben ik even de stad in geweest. Ik heb straks mijn eerste volleybaltraining en de rest van de week staat er (nog) niets speciaals op het programma.

Ik zal een paar foto's hier toevoegen maar de meeste zullen op facebook komen :)

Tot de volgende keer! Ha det!

1. Jetty:
    4 september 2017
    Prachtige foto's en wat een avontuur. Geweldig. Zelfs volleybal komt weer om de hoek. Geweldig. Succes met alles.
  2. Corrie:
    4 september 2017
    Leuk te lezen, Kirsten! Super van je!! Mooi land, ik ben er twee zomers geweest! Veel succes en geniet ook van alles!
  3. Reina Braak:
    4 september 2017
    Wauw wat een prachtige foto's . Veel plezier met volleybal . Liefs uit Harlingen
  4. Dorien:
    Prachtig!!
  5. Hilly:
    4 september 2017
    Doorzetter , wat ist daar mooi!!!
  6. Claudia:
    4 september 2017
    Ik kan in woorden niet uitdrukken hoe extreem jaloers ik ben
    Echt fantastisch Kirst! Geniet er van! Wat extreem tof!!
  7. Regina:
    4 september 2017
    Mooie belevenissen. Veel plezier verder!
  8. Gerda van Voorene:
    5 september 2017
    Kirsten! Wat prachtig, zo mooi! Wat fijn dat je dit maar mooi mee kan maken. Super foto's. Maare.......wel een beetje om je gezondheid denken hè! ;)
    Genieten daar meid, zet 'm op en tot de volgende up-date.
    Dikke tuut, Gerda
  9. Lieuwe Stins:
    5 september 2017
    Hee Kirsten, via fb je reisverhalen gelezen, geweldig wat een avontuur. Mooie plaatjes..geniet er met volle teugen van. Mooi landje zo te zien. Groetjes.
  10. Joke:
    6 september 2017
    He Kirsten,
    Wat al weer een prachtige avonturen beleef jij! Het landschap ziet er prachtig uit, echt top! Geniet fijn van je Noorse avontuur en ik hoop dat je de rest van je tijd in een goede gezondheid zal zijn. Liefs uut Emmmmmmm