Eikedalen en stage

11 oktober 2017 - Bergen, Noorwegen

Alweer 2,5 week zijn verstreken sinds mijn vorige blog. Er is niet heel veel gebeurd in de tussentijd. Het heeft vooral erg veel geregend, ik snap nu waarom Bergen de natste stad van Europa is...

Afgelopen weekend zijn we met een grote groep internationale studenten naar Eikedalen geweest, een uur rijden van Bergen. We hebben daar een heerlijk weekend met zijn allen. Vrijdagavond kwamen we na wat oponthoud op de weg aan in het huisje, Kvamshaug, waar het eten al klaar stond. Na het eten hebben we met zijn allen spelletjes gespeeld alsof het een ouderwets schoolreisje was.

De volgende morgen zaten we alweer vroeg aan het ontbijt en was het tijd om te gaan kanoën of te gaan hiken. Onze groep ging vandaag kanoën. Het huisje stond aan een meer en het zonnetje scheen lekker. Kim en ik waanden ons net in Venetië omdat Jorge mooie Spaanse liedjes aan het zingen was. De rest van de dag hebben we in en om het huisje verstoppertje gespeeld en zijn Kim en ik een wandeling gaan maken. 's Avonds was het tijd voor the battle of the internationals en onze groep werd tweede! Ook zondag was het een prachtige dag, perfect weer voor een hike. In de winter is Eikendalen een wintersportgebied maar voor nu konden we de pistes mooi bewandelen. Na een lekkere lunch was het alweer tijd om op te ruimen en terug te gaan richting Bergen. Een leuk weekend waarin we elkaar weer beter hebben leren kennen en heerlijk weer hebben gehad.

Afgelopen maandag is de tweeweekse stage begonnen. We moesten ons om 9.00 melden bij de Barnehage (kleuterschool/kinderdagverblijf) waar we waren ingedeeld. De Barnehage waar ik ben ingedeeld is privé, hij wordt gerund en betaald door de ouders van de kinderen. Hierom hebben we maar 15 kinderen en is het erg huiselijk. Omdat het deze week herfstvakantie is in Noorwegen hadden we de eerste dag maar 10 kinderen. Twee studenten die bij een andere Barnehage waren ingedeeld gingen vandaag met ons mee omdat die van hun gesloten was. We waren in totaal dus met acht begeleiders op tien kinderen. Om 9.00 uur ontbijten we met zijn allen en daarna hebben we kringgesprek. Al spelenderwijs wordt de kinderen aangeleerd om in hele zinnen te antwoorden, te wachten op je beurt en te delen met anderen. Maandag staat het gym-uurtje op het programma. In de gymzaal hebben we lekker rond gerend en hebben we kleuren en cijfers geleerd.

Nadat we met zijn allen geluncht hadden was het tijd om lekker buiten te spelen. Helemaal aangekleed in warme kleren zijn we de hele middag thuis gebleven. De eerste drie dagen van de stage zitten er alweer op. Wat me het meest opvalt is dat het heel huiselijk is. De meeste kinderen komen hier als ze anderhalf jaar oud zijn en gaan er pas weer weg als ze met zes jaar naar school gaan. Het is dus echt een tweede huis. Omdat er maar zo weinig kinderen zijn is er veel persoonlijke aandacht. Al spelenderwijs leren de kinderen hun kleuren, cijfers, letters en sociale vaardigheden. Er is eigenlijk ook helemaal geen ruzie tussen de kinderen. Daarnaast valt de zelfredzaamheid erg op, zelfs de jongsten die nog geen twee jaar zijn kunnen al heel veel zelf. Ze volgen hierbij het voorbeeld van de oudere kinderen. Verder zijn we natuurlijk heel veel buiten, naast de Barnehage is een bos waar we hutten hebben gebouwd. Zo wordt er bijvoorbeeld ook gewerkt aan de motorische vaardigheden, door je balans te vinden bij het klimmen in bomen en het lopen op steile paden. Het communiceren met de kinderen gaat wel steeds beter, het is nog steeds frustrerend dat je niet met ze in gesprek kan maar de basisdingen kan ik wel al duidelijk maken. We hebben één jongetje dat tweetalig wordt opgevoed en ons heel goed kan helpen met het vertalen van het Noors naar het Engels. Ook goed voor zijn zelfvertrouwen!

1. Reina Braak:
    11 oktober 2017
    Wat weer een mooi verhaal. En wat een prachtige foto's. De natuur is daar écht mooi.
  2. Gerda van Voorene:
    17 oktober 2017
    Hay Kirsten! Wat ziet het er allemaal mooi uit, ondanks de vele regen ben je daar echt wel aan het genieten. Fijn hoor!
    Lieve groetjes Gerda xx