Bangkok & Phuket

23 juli 2015 - Bangkok, Thailand

23 juli t/m 26 juli

Dag 1: 23 juli
Aangekomen in Bangkok: wat een hitte en benauwdheid zeg! Het is hier super leuk, we hebben vandaag de dag meteen al goed besteed. Heb een meisje leren kennen op Moskou airport, Marilotte, en die is vandaag de hele dag mee geweest. We hebben eerst een cocktail gedronken om de vakantie goed te beginnen en daarna even een powernap (daar was ik wel aan toen na zo'n lange zit in het vliegtuig). 's Middags zijn we op weg gegaan, we kwamen een meneer tegen die een route voor ons opschreef in het Thais voor verschillende tempels. Toen hebben we voor 40 baht (ongeveer 1 euro) de hele middag een privé tuktuk gehad. Hij heeft ons allemaal tempels laten zien. Het was de nationale dag van Buddha dus wij mochten als vrouw ook overal naar binnen zonder bedekkende kleding. Omdat het zo'n speciale dag was was er ook overal korting. Op een gegeven moment werden we afgezet bij het reisbureau omdat onze chauffeur had gehoord dat we doorgingen naar Phuket. Suus en ik hebben toen hostels en transfers geboekt in Phuket. We blijven nu tot maandag in Phuket en gaan daarna drie dagen naar de Phi Phi eilanden. Van daaruit door naar Koh Pangnan. Dit hebben we met veel korting kunnen regelen. Na de tour hebben we in een echt Thais restaurantje in een achterbuurt noedels gegeten. Het was inmiddels al avond dus hebben  we de uitgaansstraat onveilig gemaakt, ze hebben er voor 4 euro emmertjes met drank We hebben zelfs schorpioen gegeten. Ik lag heel netjes om 2 uur al op bed. Nou dit was dus pas dag 1 :) Morgen gaan we rustig uitslapen en daarna naar de Grand Palace en de rest van Bangkok zien. Morgen verder rustig aan en dan overmorgen waarschijnlijk naar Ayutaya, het oude culturele centrum van Bangkok.

Dag 2: 24 juli
Ik was vanochtend al vroeg wakker. Ze zijn naast het hostel aan het verbouwen en dat maakte nogal herrie. Ik heb lekker gedoucht en heb toen Suus en Finn wakker gemaakt. We zijn met zijn drieën op zoek gegaan naar een lekker ontbijtje die onze maag kon verdragen aangezien we nogal een kater hadden. Ik heb heel veel last van de verschillende etensgeuren, wordt er snel misselijk van dus dat hielp ook niet echt. Uiteindelijk een leuk tentje met lekkere loungebanken gevonden en een Engels ontbijtje besteld. Marilotte lag nog op bed en zouden we later weer zien. Rond een uur of één zijn we terug gegaan naar het hostel maar Marilotte was er niet meer. Het duurde haar waarschijnlijk te lang. Toen zijn we met zijn drieën maar naar the Grand Palace gegaan. Het was best ver lopen in de snikhete zon. De entreeprijs voor the Grand Palace was erg hoog dus hebben we besloten om dat niet te doen. We zouden in plaats daarvan naar the Sleeping Buddha gaan. Die was alleen nog niet open dus zijn we over de markt wezen wandelen en hebben we de 'veerboot' naar de overkant van de rivier en weer terug genomen. The Sleeping Buddha was erg mooi! Vrouwen moesten bedekt zijn dus kreeg ik een felgroene overjas aan. Ik had wel een lange rok aan maar mijn shirt was te kort. Ook de gebouwen er omheen waren erg mooi. We kwamen precies op het goede moment want er begon een dienst van de monniken die we bij mochten wonen. Heel mooi om te zien dat deze mensen zo'n enorme toewijding hebben voor het geloof! We hadden alledrie geen energie meer om terug te lopen dus zijn we heel avontuurlijk in een bus gestapt in de hoop dat die de goede kant opging. De bussen hier hebben geen dienstregeling, hij komt of hij komt niet. Gelukkig was er een superaardige mevrouw die dezelfde kant op moest en ons vertelde wanneer we uit moesten stappen. We hebben even wat gegeten, een dagtocht voor zaterdag geboekt, gedoucht en toen nog even de uitgaansstraat op. Er waren allemaal Thaise dansers een show aan het opvoeren. Dit doen ze een paar keer per week om de Thaise cultuur aan alle buitenlanders te laten zien. Het was prachtig! Ontzettend synchroon en hele mooie kleurige traditionele kleding. De lokale politieofficieren waren deze keer de eregasten.  'Vroeg' op bed vanavond want morgen om 7 uur met de bus richting Ayuttaya voor een dagtour.

Dag 3: 25 juli
Vandaag zijn we met een georganiseerde tour naar Ayuttaya geweest. We moesten vroeg op want om 7 uur zou de bus vertrekken vanaf de travel agency. Natuurlijk moesten we wachten op de bus maar uiteindelijk zijn we dan toch vertrokken. Het was anderhalf uur rijden dus we hebben lekker geslapen in de bus. Ayuttaya is het oude culturele centrum van Thailand voor Bangkok. De Birmezen en de Thai hebben hier in de 16/17e eeuw veel gevochten. Veel van de tempels zijn dus kapot. Er zijn zo'n 200 tempels in en om de stad Ayuttaya, wij hebben de 6 belangrijkste gezien. De tempels zijn gebouwd als eerbetoon aan overleden koningen. Daar geloven ze hier heilig in, voor elk evenement wordt een nieuwe tempel gebouwd. Ook als ze een oorlog winnen. We zijn eerst naar een tempel geweest waarvan alles nog overeind stond. Deze was gebouwd omdat de Thai de oorlog van de Birmezen hadden gewonnen. We kregen een halfuurtje om rond te lopen. Finn ging plassen en was natuurlijk te laat voor de bus omdat hij de schildpadden ging voeren in het meertje achter de toiletten. We hebben 's ochtends 4 tempels bekeken. We zijn ook bij een geweest waar alle hoofden van de Buddhabeelden waren afgehakt en de rest was in de fik gezet. De koningen stopten goud in de hoofden van de Buddhabeelden omdat dat geluk zou brengen. Tijdens de oorlog hebben de Birmezen dit eruit gehaald en de rest in de fik gezet. Er zit ook een hoofd vast in de boom, het verhaal gaat dat er een koning van Birma was die het hoofd mee wilde nemen en toen opgepakt werd. Hij heeft het hoofd op de grond gegooid en het is daar blijven liggen. Toen de jaren verstreken heeft een boom het hoofd met zijn wortels opgepakt en nu groeit het in de boom. Na de eerste tempels zijn we naar een Thais restaurantje gegaan waar een Thaise maaltijd voor ons klaarstond. We hebben met de hele groep aan een lange tafel gezeten. Enorm gezellig! Na de lunch hebben we nog twee tempels bezocht. Bij de laatste was ook een echt traditioneel Thais huis die je kon bekijken en een tempel in Bangkok stijl met een enorme zittende Buddha. Onze gids vertelde over de koningen die soms wel 100 vrouwen had. Finn zei voor de grap dat hij het jammer vond dat dat nu niet meer zo is en dat hij dat wel zag zitten. Maar omdat hij met twee vrouwen op stap was dacht iedereen dat hij al op de goede weg zat haha. Toen we aan het eind van de middag weer terug waren op Khoa San road hebben we gedoucht en even geslapen en zijn toen de straat op gegaan om te eten. We zouden het rustig aan doen 's avonds omdat Finn de volgende ochtend om 8.40 richting Mumbai zou vliegen en we dus vroeg moesten vertrekken. Dit ging natuurlijk mis, op onze slentertocht door de straat kwamen we Duc-Duc tegen. Een jongen die Finn ooit ontmoet heeft in Hamburg. Ze wisten van elkaar dat de in Bangkok zouden zijn. Duc was met een vriendin, een Engels stel en twee andere meiden die Nederlands waren. Het ene meisje kwam me vet bekend voor maar geen idee waarvan. We hebben met zijn allen buckets besteld en op een gegeven moment kwamen we er achter dat het meisje wat me zo bekend voorkwam tegelijkertijd is begonnen met IHM als ik. We hebben samen praktijk gelopen! Super toevallig, het werd nog gekker toen het andere meisje in hetzelfde dorp woont waar Suus is geboren. En het Engelse meisje heet Kyrsten. Suus en Finn zijn op bed gegaan en ik ben nog even gebleven. Ik had de wekker wel gezet en ging er van uit dat we wel op tijd zouden zijn maar Suus en Finn zijn door de wekker heen geslapen dus moesten we ons ontzettend haasten.

Dag 4: 26 juli
We waren dus meteen wakker en zijn gaan racen naar het vliegveld waar we uiteindelijk nog op tijd aankwamen. Het afscheid van Finn was best vervelend, ik zou hem al missen dus Suus nog meer.. Het idee dat we elkaar allemaal een jaar niet zien is gek. Wij zijn teruggegaan naar het hostel en hebben nog even geslapen en gedoucht voordat we uit moesten checken. Na het uitchecken hebben we gegeten en daarna een heerlijke Thaise massage van een uur. Dat hadden we wel verdiend! En toen op weg richting het vliegveld. We voelden ons te goed voor een taxi en wilden het lekker local houden. Dus vragen hoe en wat en wij met de bus. De busassistent zou ons vertellen waar we eruit moesten. En dat deed ze, het bleek alleen dat het nog 2 km lopen was naar het treinstation.. En we zagen de bus waar we in zaten gewoon verder rijden in de richting waar wij naar toe liepen :( Uiteindelijk zijn we toch wezen lopen met 15 kg op onze rug. We waren blij dat we bij het treinstation waren. Onderweg kwamen we Marilotte nog tegen, haar vriendin was ook aangekomen en ze zaten nu in een ander hostel.  Het was fijn om te weten dat ze nog leefde en niet ergens dood in een greppel lag. Afscheid genomen en toen weer op weg naar het treinstation. Een kaartje gekocht voor 5 baht (omgerekend 0,15 cent). We moesten een uur met de trein. Onderweg zie je de echte arme dorpjes pal naast het spoor. De trein zelf stamt ook uit de elfde eeuw. Onderweg nog aangesproken door een man die een gesprek met ons aan wilde knopen maar maar tien woorden Engels sprak. Dat ging dus niet en hij bleef maar praten! En wij maar lachen en ja knikken. Aangekomen op het vliegveld hebben we het vliegtuig genomen richting Phuket. Toen we aankwamen in Phuket was het een grote chaos. Je hebt hier last van de taximaffia dus er rijden eigenlijk alleen minibusjes of taxilimousines. Je moet een kaartje kopen bij het loket, wij kregen er eentje met twee kaartjes eraan. Toen we buiten op het minibusje stonden te wachten bleek dat je elk zo'n ticket moest hebben maar wij hadden er maar een gekregen. We hadden wel betaald voor twee, na heel veel gedoe kregen we een nieuwe en konden we richting hostel. Dit duurde ontzettend lang omdat ze onderweg nog je hostel op moeten zoeken en zo. We hadden het allebei gehad en wilden graag slapen. Hopen dat het hostel fijn zou zijn. Nou.... dat was het hoor! Echt de hemel, heerlijke bedden. Eigen badkamer, airco, linnen lakens. Fantastisch, precies wat we nodig hadden. Dus vroeg op bed want het bleek dat we om 7 uur 's ochtends al opgehaald werden voor de transfer richting Phi Phi Island. Maar je raad het al, dat gebeurde dus niet. Toen Suus ging douchen ging ik op het balkon van het uitzicht genieten. Op de verdieping erboven stonden twee jongens en een meisje te kletsen en ik kletste gezellig mee. Omdat ik mijn nek nogal moest verdraaien besloten we maar om na het douchen naar boven te gaan. Het waren twee Engels jongens: Luke en Patrick die samen reisden en een meisje uit Nederland. Het werd erg gezellig! Suus en het andere meisje zijn uiteindelijk naar bed gegaan en ik bleef nog even. Even werd langer en langer en uiteindelijk om 4.30 in bed. Ik heb dus helaas niet veel mogen genieten van het fantastische bed en de kamer. We spreken waarschijnlijk weer met de jongens af in Koh Pangnan, zij gaan ook naar de Full Moon party.