Eerste dagen Cusco en Machupicchu

24 juli 2016 - Cusco, Peru

19 juli
Na een hele lange reis kwam ik dinsdag om 5 uur in de ochtend aan op het vliegveld in Cusco. Suus stond me op te wachten. Het was zo fijn om haar weer te zien! Met de taxi gingen we naar Suus haar kamer waar we nog even hebben geslapen. Suus moest gewoon nog aan het werk die dag dus nadat we samen met Dieneke (haar kamergenoot) hadden geluncht ben ik alleen de stad in geweest. Suus heeft de afgelopen zes maanden bij een reisbureau gewerkt waar ook een Spaanse talenschool bij zit.

Cusco is echt prachtig! Ik heb meteen al allemaal mooie dingen gekocht. Een nieuwe tas, armbandjes en een trui want potverdorie wat kan het hier koud zijn. Cusco ligt erg hoog (zo'n 3000 meter) dus het is in de schaduw en 's nachts erg koud. In de zon brand je wel helemaal weg omdat ie dichterbij staat. Gelukkig heb ik helemaal geen last gehad van hoogteziekte en was ik alleen erg moe van de lange reis.
'S avonds hebben we lekker Mexicaans gegeten en ben ik vroeg op bed gegaan. Dag 1 is alweer voorbij.

20 juli
Nadat ik 11 uur aan één stuk had geslapen was ik klaar om aan een nieuwe dag te beginnen. Suus had voor vandaag vrij gevraagd dus gingen we met zij drieën de stad in. We zijn over de markt geweest, hebben lekker geluncht en zijn langs het reisbureau geweest om de laatste dingen voor mijn tour naar de Machupicchu te regelen. Daarna zijn we bier gaan drinken en hebben we darts en pool gespeeld. De alcohol kwam iets harder aan dan normaal (dat mag je hier allemaal aan de hoogte toewijzen) en voor het avondeten hebben we nog een lekkere hamburger gegeten bij de Mac, want die hebben ze hier ook gewoon. Vervolgens hebben we bij de school Kevin en Raoul opgehaald, twee jongens die lessen volgen op school en hebben we met zijn vijven Indiaas gegeten. Na het eten heb ik spullen gepakt voor de Machupicchu en heb ik mijn backpack achtergelaten op de school. We zijn nog iets gaan drinken in de stad en hebben daar Jenga gespeeld. Ik ben na twee drankjes naar huis gegaan. Morgen weer vroeg op!

21 juli
Om 8.15 vertrok de bus richting de Sacred Valley. Hier gaan we verschillende dingen zien die door de Inca's zijn gebouwd. Daarna rijden we door naar Ollantaytambo waar ik met de trein naar Machupicchu ga. Daar blijf ik een nachtje slapen en dan morgen heel vroeg ga ik met de bus naar boven om de Machupicchu te zien!

We zijn onze busreis begonnen met een tripje naar Pisaq. Daar zagen we de oude Inca terrassen waar de boeren uit de lagere klassen gewassen verbouwden. Onze gids vertelde ons over het sociale systeem van de Inca tijd. De hoogste klasse was de Inca met zijn koningin. De koningin moest uit een ander deel van het land komen om incest te voorkomen. Alleen de eerste zoon van de Inca en de koningin kon de opvolger worden. Er kwam namelijk nogal veel incest voor bij de andere vrouwen van de Inca. Daaronder had je de middenklasse, hieronder hoorden bijvoorbeeld priesters en architecten. Tot slot had je nog de lagere klassen, hierbij hoorden vooral de boeren. De Inca's geloofden ook in de drie orden. Je had de Condor, die is het dichtst bij de zon en stelt het hogere leven voor, je had de puma die het leven op aarde voorstelt en de slang die het leven onder de grond voorstelt. Bij alle gebouwen van de Inca's komt alles in drieën of in vieren. De drie stelt de orden voor en de vier stelt de windrichtingen voor. Sinds 1820 zijn er geen Inca's meer.
Na Pica gingen we naar Ollantaytambo waar we Inca ruïnes en tempels hebben gezien. Hiervandaan vertrok ook de trein naar Machupicchu.

De trein wiebelt ontzettend! Je hebt wel een fantastisch uitzicht, er zitten ook ramen in het dak. Toen ik aankwam in Aguas Calientes stond er iemand klaar met een bordje met mijn naam. Hij heeft me naar het hostel gebracht. Ik moest om 19.30 in de lobby zijn voor uitleg over de volgende dag. Ik stond dus braaf te wachten en op half 8 ging er een groep zitten met een gids. Het bleek niet mijn gids te zijn maar ik mocht wel blijven zitten en wachten op mijn eigen gids. Die kwam maar niet en na een halfuur was ik bang dat ie ook niet meer zou komen. Nadat de andere gids had gebeld naar het reisbureau was het geregeld. Wat bleek nou? Mijn gids stond de hele tijd al te wachten bij de balie van het hotel. Ik dacht dat hij bij het hotel hoorde en hij dacht dat ik bij die troep hoorde. Nadat hij alles uit had gelegd ben ik gaan slapen. De eerste bus vertrekt om 5.30 en daar wil ik eigenlijk wel bijzitten. Dat betekent dus al vroeg in de rij staan!

22 juli
Ik wilde dus graag als een van de eersten naar boven. Er is dan nog bijna niemand en dat is een fantastisch moment. De Machupicchu bij zonsopgang zonder veel toeristen. Ik stond dus om 4.30 al in de rij om met de eerste bus naar boven te gaan. We moesten dus minstens een uur wachten maar ik stond al vrij achteraan in de rij' dus maar goed dat ik zo op tijd was. Toen het eindelijk 5.30 was ging het snel. De een na de andere bus kwam aanrijden. Ik zat uiteindelijk in bus nummer 15, ik was een van de eerste 400 mensen op de Machupicchu vandaag. Gisteren met de tour heb ik twee Duitse meisjes leren kennen die ik in de rij weer tegenkwamen. Daar ben ik de eerste uren mee opgetrokken. We hebben de zonsopgang gezien en waren onder de indruk van al het moois wat we zagen. Rond 7.30 ben ik naar de Machupicchu Mountain gegaan. Er mogen per dag maar 400 mensen die berg op om het goed te houden. Ik ben in anderhalf uur tot de top gelopen, de zon scheen inmiddels flink dus dit was best zwaar. Weer beneden ben ik eerst lekker in de schaduw gaan zitten en toen ben ik zlf rond gaan wandelen. Het complex is ontzettend groot! Er zijn verschillende tempels, huizen en akkers. Op dit moment is ongeveer 70% ontdekt, de rest ligt nog verscholen onder bos. Ik zou nog een tour krijgen van een gids om 11.30. Daar ben ik nog een uurtje mee weg geweest en toen heb ik de bus naar beneden weer gepakt om vervolgens op de trein naar Ollantaytambo te stappen waar een busje me weer terug brengt naar Cusco.

Toen ik terugkwam op de school was de broer van Dieneke ook gearriveerd. Zij gaan samen ook nog een aantal weken reizen. Vandaag was de diploma uitreiking van Suus omdat ze zoveel weken Spaanse les heeft gevolgd. Na de uitreiking hadden we salsa les! Het ging best prima voor de eerste keer. Na de les zijn Dieneke, Kevin, Raoul, Patrick, Suus en ik iets gaan eten in de stad. We hebben drankjes gedronken in de keuken totdat we daar weg werden gestuurd. Dieneke en Patrick wilden graag gaan slapen en wij zijn op stap gegaan. Het was ontzettend gezellig!

23 juli
Voor vandaag hadden we een quad-tour geboekt. Na een korte nacht hebben we ontbeten bij een lekker bakkertje en zijn we met kater en al in het busje gestapt om naar de locatie van de tour te gaan. Daar kregen we kort uitleg over de quad en mochten we een aantal oefenrondjes rijden. Dit ging goed en dus was het tijd om op weg te gaan. Het ging lekker hard en was fantastisch! De weggetjes waren wel heel erg stoffig dus je moest goed opletten waar je reed en of degene voor je niet plotseling remde. We reden met de quads eerst naar de zoutmijnen. De bevolking van het dorp wint hier het zout voor plaatselijk gebruik en een deel hiervan wordt geëxporteerd. Er zijn zo'n 3000 zoutbaden, al het water komt uit de natuurlijke bronnen in de bergen. Na een korte uitleg zijn we weer op onze quads gestapt om naar de lagunes te rijden. Hier hebben we bij het meer de zonsondergang gezien en toen was het weer tijd om naar de locatie terug te rijden.
We kwamen om 19 uur terug en toen moesten we echt eerst douchen. Het stof zat overal! Het was de laatste avond van Suus in Cusco dus stond er alpaca op het menu. Inmiddels hadden nog twee jongens van de school zich bij ons groepje aangesloten. We hebben hele lekkere alpaca gegeten (het smaakt eigenlijk gewoon naar biefstuk) en hebben heel luxe twee flessen wijn besteld. Na het eten hebben we in de stad nog een paar drankjes gedaan en toen was het tijd om te gaan slapen.

24 juli
Suus en Dieneke moesten nog wat opdrachten afmaken voor school en daarna zijn Suus en ik naar het busstation geweest om kaartjes te kopen voor de bus naar Bolivia vanavond. De rest van de dag gaan we lekker relaxen en vanavond nog lekker uit eten. Om 22.00 uur vertrekt de bus. Suus heeft echt afscheid genomen van Cusco en hebben we onze spullen gepakt voor de volgende reis. Tot in Bolivia!

1. Hans braak:
    24 juli 2016
    Wat een ongelooflijke mooie reis ben je aan het maken, heel veel plezier in Bolivia en doe Suus de hartelijke groeten.
  2. Hanneke Feikema:
    24 juli 2016
    Kirsten, wat beleef jij daar prachtige momenten in een totaal andere wereld. Mooi hoor. Geniet er zoveel mogelijk van. Liefs Hanneke
  3. Jan Bouw.:
    24 juli 2016
    Prachtig reisverslag Kirsten. Blijf je volgen en geniet zo ook mee. Groetjes, ook aan Suus.
  4. Jetty:
    25 juli 2016
    Prachtig begin van een hele mooie reis. Veel plezier samen. Ben nu alweer benieuwd naar volgend verslag van jullie avontuur. Groetjes Jetty
  5. Marianne Conway:
    30 juli 2016
    Wat een prachtige ervaringen. Zie er naar uit wat jullie volgende bevindingen zijn. Ik wens jullie veel plezier en een geweldige reis.
  6. Tina:
    1 augustus 2016
    Wat ontzettend leuk dat je een reisblog bij houdt. Ik heb me direct aangemeld dus schrijven maar. Kan ik heerlijk meegenieten van je reis. Bijzonder, ga je noooooit meer vergeten.