Een nieuw avontuur!

11 augustus 2017 - Bergen, Noorwegen

Na maanden van voorbereiding was het dan eindelijk zo ver. Ik vlieg naar Bergen, Noorwegen om daar de komende maanden te gaan studeren! Na een kort nachtje naderde het afscheid op Schiphol. Het besef dat ik langer weg zou zijn was er nog niet echt..

Eenmaal aangekomen in Bergen ben ik met de bybanen (een soort metro) naar het centrum gegaan om daar de sleutels van mijn kamer op te halen. Ik had nog al wat bagage mee en ik was even vergeten dat Bergen natuurlijk niet voor niets zo heet. Toen ik eenmaal met al mijn bagage boven op de heuvel was kon ik mijn sleutel in ontvangst nemen. Ik moest met de bus naar mijn huis dus hup met alle bagage weer naar beneden. Toen ik thuis was heb ik eerst al mijn spullen uitgepakt en het gezellig ingericht. Dezelfde middag ben ik de stad alvast een beetje gaan verkennen, dit belooft al veel goeds!

Ik deel een keuken en badkamer met 5 anderen, 4 jongens en nog een Duits meisje. Samira en ik zitten ook bij elkaar in de klas dus dat is erg gezellig! Verder woon ik samen met Robin en Tobias (Duits), Raoul (Russisch) en Hjalmar (Noor). Samira en ik zijn zaterdag samen naar de Ikea gegaan om de laatste dingen te kopen voor mijn kamer. Grootste fout ooit, je kunt hier met een gratis bus vanuit het centrum. Maar ga nooit op de drukste dag van de week als het niet hoeft. Als sardientjes in een ton de busrit overleefd. Zondag was het cleaningday, met zijn allen hebben we de keuken en de badkamer helemaal schoon gemaakt. Er is een mannen en vrouwen wc en douche dus Sami en ik hebben onze eigen meisjeswalhalla gemaakt.

Vanaf maandag begon de Fadderuken (Studie Start Week). We hebben met elkaar kennis gemaakt d.m.v. een dramaworkshop en een barbecue. In totaal zijn we met ongeveer 50 internationale studenten, een hele leuke groep die goed met elkaar op kan schieten. Op dinsdag hebben we een stadswandeling gemaakt met overal opdrachten en op woensdag stond de eerste spontane borrelavond al gepland! Donderdag was het plan om met de kabelbaan naar de hoogste berg te gaan. Deze was alleen gesloten vanwege de wind. Maar omdat we er toch al waren hebben we besloten om naar boven te hiken. Ik was alleen totaal niet voorbereid met mij all-stars en mijn spijkerbroek. Dus toen het halverwege heel hard begon te regenen en het erg glad werd ben ik terug gegaan en zijn Sami, Tobias en Nikola verder naar boven gelopen. 's Avonds hebben we met alle huisgenootjes en twee studenten nog een filmpje gekeken op onze grote televisie. Vrijdagavond hebben we een gezellig welkomstfeestje gevierd, eerst met zijn allen biertjes drinken in de bibliotheek van de school en daarna de stad in. Dronken zal ik hier niet worden, daar is het bier veel te duur voor haha. Zondag stond er een hike op het programma. De hike ging van Stoltzen naar Fløyen. Stoltzen bestaat uit een hele lange trap van rotsen omhoog. Ik ben onderweg een keer of twee gestorven maar het uitzicht boven was het meer dan waard! Vandaar uit zijn we verder gehiked naar Fløyen waar we lekker hebben gebarbecued.

Vanaf maandag zijn de colleges begonnen. We hebben een hele leuke klas, 2 Duitse meisjes, in totaal 4 Nederlanders en 9 Noorse studenten. Maandag moesten we met materialen uit de natuur een kunstwerk maken.. Vanavond geven Samira en ik een feestje bij ons thuis. In het gebouw zit namelijk ook een tv-kamer met een pooltafel, een hele grote tv en een tafeltennistafel. De brandweer is ook al een keer of drie bij ons langs geweest, de brandalarmen werken in ieder geval goed hier.

Al met al ben ik er van overtuigd dat ik me hier zeker ga vermaken! Ik heb al een leuke groep met mensen om me heen verzameld. Bergen is prachtig en aan de regen wen je gauw genoeg. Er zijn genoeg feestjes en activiteiten dus ik hoef me niet te vervelen. Omdat ik jullie niet wil vervelen met verhalen over school zal ik zo nu en dan eens een verhaaltje schrijven over de excursies die ik met school ga maken en de vele feestjes die ik bij ga wonen.