Eerste dagen Yogya

17 augustus 2015 - Yogyakarta, Indonesië

Dag 26: 17 augustus
Lekker uit kunnen slapen vandaag. Ons hostel lag naast KL Sentral, hiervandaan gaan alle bussen richting het vliegveld dus we hoefden vandaag niet meer te reizen. Na het uitchecken hebben we alvast een buskaartje gekocht en toen ontbeten. Een klein uurtje met de bus naar het vliegveld en daar van rij naar rij tot je eindelijk in het vliegtuig zit. Inmiddels vind ik er niets meer aan, de eerste vlucht was nog wel spannend maar nu is het heel normaal.
Aangekomen in Yogyakarta stond er een meisje met Suus haar naam op een piepklein bordje. Dit was Suus haar studentbuddy, ze had wel om onze vluchtgegevens gevraagd maar nooit verteld dat ze ons op kwam halen. Dus dit was enigszins onverwacht! Ze leek 15 jaar maar was veel ouder want ze had echt een enorme auto. Met achteruitrijcamera en weet ik wat allemaal. We vermoedden dat ze een hele rijke papa heeft.. Cynthia bracht ons naar een hotel waar we moesten wachten op een andere uitwisselingsstudent. Dit bleek een van de meisjes te zijn waarmee Suus een huis gaat huren. Samen met Melanie zijn we in Cynthia haar auto naar het huis gereden. Eerst moesten we het zwembad bekijken van de makelaar. Dit bleek nog wel 20 minuten lopen vanaf het huis. Het zwembad was supermooi maar er was Suus beloofd dat het zwembad bij het huis zou liggen. Toen gingen we het huis bekijken, de kamers waren zeer oneerlijk in grootte en er stond alleen een houten bank. De keuken was buiten en de badkamers waren heel erg vies, het huis zelf lag ook nog eens ver weg van alles. Suus en Melanie wilden hier echt niet wonen! Ze hebben de makelaar gevraagd of er nog een huis was die ze konden bekijken. Hij moest lang en hard nadenken maar uiteindelijk had ie er wel eentje. Die zouden we morgen gaan bekijken, wij mochten deze nacht wel in dit huis blijven slapen omdat we verder nergens heen konden. Eerst heeft Cynthia ons naar een winkelcentrum gebracht waar we met zijn allen hebben gegeten, heel fijn om een local mee te hebben die de taal spreekt en je kan helpen met alles. Na het eten heeft ze Melanie afgezet bij het huis waar zij tijdelijk bleef en ons in het andere huis. Het huis zou in een gated community liggen maar dit stelde niets voor. Ik voelde me 's nachts dus ook niet heel erg op mijn gemak in een leeg huis op een verlaten straat in the middle of nowhere.

Dag 27: 18 augustus
Om 11 uur zouden we opgehaald worden door Cynthia maar er stond een andere man voor de deur die zei dat hij ons op moest halen van Ganda, de makelaar. We zijn maar ingestapt omdat we anders nooit ergens zouden komen. We hadden geen internet en Suus had ook nog geen Indonesische simkaart. We reden naar een parkeerplaats waar Ganda stond. Hij vroeg ons waar Melanie was. Supergek want die zou opgehaald worden door haar eigen studentbuddy en naar het nieuwe huis gebracht worden. Het bleek dus dat zij bij het 'oude' huis stond.. Dus wij met de chauffeur van Ganda weer terug, Melanie opgehaald en naar het nieuwe huis gereden. Wat een verschil! Eerst gingen we weer naar het zwembad, zag er supergoed uit en was maar twee minuten lopen vanaf het huis. Het huis zelf ligt nu echt in een gated community. Er staat een grote muur omheen en bij het hek zit 24/7 een securityguard, overal hangen ook camera's. Hier kan ik Suus wel veilig achterlaten. Ook binnen ziet het er goed uit, de kamers zijn allemaal even groot met een boxspringbed. Er staat een eettafel, een bank en de keuken is binnen. Hier zagen de dames zich wel settelen. Het moest alleen nog even schoongemaakt worden dus moesten wij tijdelijk even ergens anders heen. Cynthia kwam uiteindelijk ineens ook bij het nieuwe huis opdagen en heeft ons afgezet in een winkelcentrum hier vlakbij. Dit huis lag veel dichter bij alles, bij de universiteit en bij winkeltjes. In het winkelcentrum hebben we ontbeten en voor Suus een simkaart gekocht. Na een tijdje zijn we weer opgehaald door de chauffeur van Ganda en terug naar het huis gebracht. Toen we ons geïnstalleerd hadden zijn we aan het eind van de straat buiten het hek wat gaan eten. Het eten hier is nog goedkoper dan Thailand of Maleisië. Je kunt hier voor €1,50 al een volledige maaltijd met drinken bestellen. Na het eten hebben we met zijn drieën nog gezwommen in het donker want de lichten bij het zwembad waren  al uit. Thuis lekker gedoucht en lekker op bed gaan liggen. Dit ligt ontzettend comfortabel! Suus moet morgen al vroeg bij de universiteit zijn voor de oriëntatiedag en ik ga lekker uitslapen en de was wegbrengen.

Dag 28: 19 augustus
Als een koning geslapen vannacht! Heerlijk uitgeslapen en daarna lekker rustig aangedaan. De was weggebracht, boodschappen gedaan en lekker op bed een boek gelezen. Op een gegeven moment kwam Melanie binnen die snel haar koffers pakte en er vandoor ging. Ze voelde zich niet prettig in het huis zei ze. Ik heb de hele middag lekker niks gedaan totdat Suus thuiskwam. Ondertussen was haar scooter bezorgd die ze gaat huren dus bij thuiskomst hebben we even een testrondje gedaan. Tijdens het eten zouden we een tour regelen maar dit was online onmogelijk dus gaan we morgen langs het reisbureau. Verder niets uitgespookt en lekker gaan slapen.

Dag 29: 20 augustus
Vanochtend zou Ganda, de makelaar, om 8 uur langs komen voor het internet. Dit gebeurde natuurlijk niet dus wij zijn maar gewoon naar het reisbureau gegaan. We gingen een tour boeken die ons naar de andere kant van Java zou brengen. Eerst 10 uur in de bus richting de Bromo vulkaan. Dan de volgende ochtend om 3.00 op weg naar het viewpoint om de zonsopgang te zien en dan door naar de krater van de Bromo. Je kon met de jeep naar de zonsopgang of lopen. Wij luie donders hebben natuurlijk voor de jeep gekozen. Hierna brengt het busje ons een dikke 5 uur verderop naar de Ijen vulkaan, hier kun je blue fire zien. Dit is fosfor waardoor de lava blauw wordt.

Op weg naar het reisbureau voor het eerst op de scooter voor het eerst echt het centrum in. Ik achterop met Google maps en Suus aan het rijden. Het ging supergoed! Suus doet al net of ze een local is en racet tussen de auto's door (Sorry Joke, ik kom haar niet tegenhouden, ze doet het heel goed hoor!) Nadat we de tour hadden geregeld zijn we naar Mailoboro street gegaan. De hoofdstraat van Yogyakarta. Tijdens het rondneuzen bij de kraampjes die ineens begon over de Batik school of Arts. Kwam echt uit het niets maar het was nog open en we konden daar mooi kijken. Batik is de traditionele Indonesische kunstvorm en wij waren wel benieuwd. Onderweg daarnaartoe kwam er een andere man die wel even met ons mee zou lopen. Er wordt je altijd gevraagd waar je vandaan komt en als je dan Holland zegt beginnen ze allemaal te lachen.  Aah Blanda roepen ze dan en dan kan hun dag niet meer stuk. Gelukkig vinden ze ons nog steeds aardig hier . Toen we aankwamen bij de school of Arts kregen we een spontaan een demonstratie van een van de leerlingen hoe je een Batikschilderij maakt. Heel interessant om te zien. De leraar wilde ons alles vertellen en heeft wel honderd keer gezegd dat Batik zo handig is omdat je het kan 'wassen en strijken'. We hebben nog een leuk schilderijtje gekocht en zijn toen weer verder gegaan. Toen we terugliepen naar de hoofdstraat was er een man in een fietstaxi die stiekem een foto van ons maakte, met sluitergeluid.. Ik vroeg hem of we anders samen op de foto moesten en hij kreeg een glimlach van oor tot oor. Een hele fotoshoot verder liepen we weer door en hebben we een extra broek gekocht. We gaan namelijk een vulkanentour doen en het wordt daar 's nachts 5 graden en wij hadden natuurlijk niets mee. Toen we 's middags terugkwamen waren er allemaal werknemers van Ganda in huis die aan het verven en schoonmaken waren. Superfijn! Suus had nu eerste keus met kamers omdat er nog verder niemand was dus hebben we nadat de werknemers vertrokken de boel boven even flink omgegooid zodat Suus de kamer heeft waar ze de komende 5 maanden in kan vertoeven. Besloten om vannacht niet te slapen zodat we lekker moe zijn voor de busrit van morgen.