Koh Samui

3 augustus 2015 - Koh Samui, Thailand

3 augustus t/m 5 augustus

Dag 12: 3 augustus
We hadden kaartjes gereserveerd voor de boot van 11.40. Rustig uitgecheckt en die kant opgelopen. Ze verkopen hier gewoon maar kaartjes voor de boot en zien vanzelf wel wanneer er een extra boot moet komen. Je raad natuurlijk al waar de grens lag dat de eerste boot vol was.. Juist! Recht voor onze neus. De boot mevrouw zei dat we 5 minuten moesten wachten, inderdaad: een Thais kwartiertje. Deze boot hadden we nog niet gehad, een open boot met een luifel, je kon de wind lekker door je haren laten gaan. Het was gelukkig maar een klein uurtje met de boot naar Koh Samui. Daar aangekomen een taxi proberen te regelen naar het hostel. We hadden het hostel al geboekt op Pangan via booking.com. Volgens booking zaten we op het mooiste deel van het eiland maar wel op het duurste. Gelukkig hadden wij de superdeal! te pakken en hoefden we geen drol te betalen voor onze kamer. Maar goed, de taxi. De meeste taxi's hebben wel een taximeter maar willen die niet aanzetten omdat het maar een klein stukje is. Het is voor hun dan voordeliger om een vaste prijs af te spreken. Op een gegeven moment hadden we een taxi te pakken die ons voor 150 baht naar het hostel wilde brengen. Score! Dit was de helft van wat de andere taxi's wilden hebben! Probleem was, de taxichauffeur kende het hostel niet, het adres gelukkig wel. Nou op weg dan maar, het bleek inderdaad een klein stukje rijden zijn. De chauffeur reed een eenrichtingsweg in en stopte ergens halverwege. We moesten maar gaan lopen want het was eenrichtingsverkeer. Hier waren wij het niet mee eens dus hebben we hem aan het bellen gezet. Wie die belde en waarom geen idee, maar we hebben uiteindelijk besloten om toch maar te lopen. Nadat we hem 100 baht betaalden i.p.v. 150. Lekker lopen dan maar. We waren in een heel leuk dorpje: Bohput, ook wel de Fishermans Village genoemd. Meteen werd wel duidelijk waarom dit het dure deel was, overal resorts voor families. Het bleek nog best wel een eindje lopen naar het hostel en telkens als we locals vroegen of ze het hostel kenden was het antwoord telkens nee. Dat beloofde niet veel goeds.. Uiteindelijk vonden we het en het was gelijk aan het strand! De kamer was alleen nog niet schoon dus hebben we een uurtje rondgelopen op de Fishermans Warf, de dorpsstraat. De rest van de middag lekker op het strand gelegen. Ik kreeg ook nog een berichtje van Luke, ze komen nog naar Koh Samui voordat ze naar Koh Tao gaat om te duiken. Afgesproken om elkaar morgenavond te zien. Op weg naar een restaurantje kwamen we de markt tegen, superleuk met allemaal kleding, souvenirs en eten. Ook kwamen we langs een travel agency waar we meteen maar een dagtour hebben geboekt. Ze hadden promotiondag dus dat scheelde voor ons! We hebben een dagtour geboekt met olifantenrijden, de monkeyshow, de rijstvelden, Thai boxing, Thais koken en een lekkere lunch. Het werd wel weer eens tijd om iets te gaan doen na 4 dagen luieren en absoluut geen drol doen op Koh Pangan. In het restaurant waar we aten hadden we eindelijk wifi na dagen lang onbereikbaar zijn geweest. We hebben ons sociale leven weer even geupdated, eten gehaald voor morgen en bier gehaald. Nog even lekker op het strand een biertje drinken en toen lekker op bed. Nou ja.. lekker? Het bed is van hout dus echt lekker zullen we niet slapen. Wekker gezet en morgen om 9.00 uur worden we opgehaald bij het hostel voor de tour.

Dag 13: 4 augustus
Wat een dag! Vanochtend om 8.30 opgestaan omdat we rond negen uur opgehaald zouden worden voor de dagtour. We verwachtten een minibusje maar het was een heuse safari-jeep, en hij was op tijd! Het was maar een klein stukje rijden naar de olifantenopvang. Daar aangekomen mochten we onszelf eerst drie kwartier vermaken, we zijn maar rond gaan lopen en op de foto gegaan met de baby-olifant. Ook ontmoetten we onze gids voor die dag, hij noemde zichzelf Mr. Chickencurry. Eerst gingen we naar de olifantenshow, we gingen mooi vooraan zitten. Maar of dat nou zo handig was... De show was met twee baby- olifantjes. Ze gingen allerlei kunstjes doen: buigen, op twee poten staan, basketballen en voetballen. Voor het voetballen hadden ze een vrijwilliger nodig, niemand stak zijn hand op dus deed ik het maar. Ik moest in het doel gaan staan en de ballen tegenhouden die de olifant er in schopte. Normaal kan ik niet voetballen maar dit ging wonderbaarlijk goed. Ik hield twee van de drie tegen en omdat Holland nu gewonnen had kreeg ik een cadeautje. Ik moest op mijn buik op een matje gaan liggen en kreeg een olifantenmassage, de olifant ging met zijn slurf een soort van zuigbewegingen maken en daarna heel zachtjes met zijn poot op mijn rug "stampen". Het was best vet! Na de olifantenshow gingen we naar de monkeyshow, ze lieten zien hoe ze aapjes trainen om de kokosnoten uit de bomen te halen. De apen gingen ook kunstjes doen: rijden op een driewieler, basketballen, opdrukken en een vrijwilliger bevrijden uit zijn benarde positie (hij was met touwtjes aan een stoel gebonden). Thai boxing stond nu op het programma, het waren twee boxers die een korte demonstratie gaven van een Thai boks gevecht. Mr. Chickencurry was de scheidsrechter. Mr. Chickencurry ging hierna laten zien hoe je een Thaise papayasalade maakt die we mochten proeven, het was pittig maar wel lekker. Tijdens de demonstratie mocht je ook een rondje rijden op een ossenkar. Er stond een os en een buffel voor de kar en ze reden een rondje om het rijstveld. Op naar het rubbertappen, Chickencurry was van alle markten thuis want hij was ook rubbertapper. Hij liet zien hoe ze dit doen en wat ze daarna met de getapte substantie doen. Als laatste onderdeel op de olifantenopvang gingen we olifantenrijden. Er was een hoog opstapstation en we mochten in een soort bakje gaan zitten die op de olifant was vastgemaakt. We gingen door de jungle en tijdens de rit maakte onze olifantenchauffeur een mooie ketting voor ons van palmbladeren. We hebben nog een aantal selfies met hem gemaakt maar hij sprak geen woord Engels. Dit was het laatste onderdeel op de opvang, we gingen weer in de safari-jeep. Suus kwam er achter dat je ook bovenop kon, het bleek alleen dat dat niet op de openbare weg mocht. Maar zodra we in de bergweggetjes kwamen mochten wij bovenop. Zo gezegd, zo gedaan. Suus en ik hebben helemaal tot bovenop de berg bovenop de auto gezeten, onderweg moest je wel goed uitkijken voor laaghangende bladeren . Bovenop de berg bij het uitkijkpunt was een restaurant waar we met onze groep een Thaise lunch hebben gegeten. We waren maar met zijn zessen, heel fijn want dan zat je niet opgepropt in de jeep en mocht je vaker bovenop de auto. Na de lunch gingen we op weg naar de Magic gardens. Dit was een waterval met daarom heen  allemaal mooie beelden en rotsen. Hierna was het tijd om te gaan snorkelen! Met onze groep in een longboat die wel iets anders was dan de longboats op Phi Phi op weg naar een eilandje even verderop waar we uit de boot sprongen en konden snorkelen. Ik vond de vissen bij Phi Phi wel mooier maar hier zagen we een pijlstaartrog en een hele grote camouflagevis. Na het snorkelen op naar de laatste stop, de waterval. Het was een hele steile weg die we naar boven moesten lopen. Niet iedereen van onze groep ging naar boven dus hebben Suus en ik de rotsen naar de waterval alleen beklommen. Even gechilld onder waterval en toen weer naar beneden gelopen waar we nog even hebben gezwommen in een natuurzwembad met water van de waterval. Het was en lange dag en gelukkig werden we met de jeep weer afgezet bij het hostel.
Ik had afgesproken met Luke dat hij ons rond negen uur op zou halen met de scooter dus hebben we snel gedoucht en gegeten. Luke haalde ons samen met een Amerikaanse vriend die hij had leren kennen op met de scooter. Het was heel vet om achterop de scooter te zitten! Wel gek om links te rijden. De rest van de avond hebben we met hun groep gezellig gezeten. Er waren twee Duitse meisjes, de Amerikaan en Patrick. We wilden rond 00.30 graag naar huis maar de Amerikaan lag met een van de Duitse meisjes in bed dus kon Suus niet achterop de scooter brengen.. Dus heeft Luke Suus geleerd hoe ze moet scooterrijden. Ik zat achterop bij Luke en Suus reed achter ons aan. Superchill dat ze nu weet hoe het moet, dan kunnen we ook eens een scooter gaan huren. De volgende ochtend zouden we op weg naar de andere kant van het eiland om daar nog een nachtje te blijven voordat we met de boot gingen.

Dag 14: 5 augustus
Vanochtend lekker uitgeslapen en uitgecheckt. Met de plaatselijke taxibus naar de andere kant van het eiland. Onderweg begon het keihard te regenen en die busjes zijn niet helemaal waterdicht.. We hebben de laatste paar dagen steeds meer regen, zou het regenseizoen dan nu echt begonnen zijn? Eerst moesten we ontbijt/lunch gaan halen. Tijdens het eten hostel en vervoer naar Krabi geregeld en een vliegticket maar Kuala Lumpur. Nog souvenirtjes gekocht en eindelijk ook ansichtkaarten. Het plan was om de hele dag op het strand te liggen maar dat was nu nat en vies. Er was een zwembad bij het hostel maar het water was vies en ijskoud. Dus hebben we de rest van de dag op bed gelegen en afleveringen van Beugelbekkie gekeken. Toen we 's avonds de stad in gingen om te eten bleek bijna alles gewoon dicht! Het was nog maar 19.00 uur en dit hadden we nog nooit meegemaakt! Na lang zoeken toch een restaurantje gevonden. Na het eten maar weer op bed en verder naar Beugelbekkie kijken. Je kunt met recht zeggen dat dit een hele luie dag was.