Kuala lumpur

8 augustus 2015 - Kuala Lumpur, Maleisië

8 augustus t/m 11 augustus

Dag 17: 8 augustus
Bluh wat was het vroeg vanochtend.. We hadden een vlucht om 7.55 van Krabi naar Kuala Lumpur dus haalde de taxi ons om 6 uur op bij het hotel. Op het vliegveld tassen ingecheckt, paspoortcontrole en richting de gate. Het is maar anderhalf uur vliegen maar alles met elkaar ben je wel even bezig. Als we aankomen moeten we nog anderhalf uur met de bus richting centrum en dan eerst het hostel maar opzoeken. De ambassade is maandag pas weer open dus dan kan Suus haar visum voor Indonesië aan gaan vragen.  Aangekomen in Kuala Lumpur hebben we de bus richting centrum gepakt. De bus kwam uit op een gigantisch winkelcentrum, één van velen hier in Maleisië. We hadden nog niets gegeten dus honger! Op naar de subway, even Westers eten i.p.v. rijst. Na het eten met de monorail naar het hostel. Het was net de Efteling! Het hostel bleek op de bovenste verdieping van een oud gebouw te zijn, gelukkig was er een lift! Het bleek dat we op een 8-persoons slaapzaal voor meisjes sliepen. Toen we binnenliepen lag er nog eentje in bed. Het is best gek om dan binnen te lopen en je spullen uit te pakken. De douche bleek vies met een mini-straaltje en er liggen geen dekens. Die moet je huren maar ik heb een hoeslaken mee waar ik onder kan slapen. Best handig want die klem je zo om je voeten en je schouders. Na het douchen zijn we op zoek gegaan naar een camera voor Suus. Winkelcentrum na winkelcentrum afgegaan. Honderden telefoonwinkels maar geen camerawinkels. Uiteindelijk maar weer terug naar het hostel waar we een middagdutje hebben gedaan. We werden heel schandalig pas om 20.30 wakker dus tijd om te gaan eten. Ze hebben hier niet echt lokale restaurantjes als in Thailand, verder zitten we totaal niet in een toeristische buurt dus worden we behoorlijk aangestaard. Na lang zoeken iets gevonden, we waren de enige gasten. Het was een Indiase tent dus gelukkig stonden er plaatjes bij de menukaart. Naanbrood kenden we wel dus daar hebben we een portie van besteld en we hebben allebei iets aangewezen. Na een tijdje kwam het naanbrood en Suus haar eten. Suus had het al bijna op dus ging ik maar even vragen waar dat van mij bleef. Huh? Had ik ook iets besteld dan? De meneer was helemaal in de war! Dan heb je twee gasten en dan nog presteer je het om een maaltijd te vergeten, en het dan ook niet gek vinden als er maar eentje aan het eten is.. Ik wilde er niet meer op wachten dus onderweg terug een hamburger langs de weg gekocht. Smaakte me prima! In het hostel nog een paar afleveringen van Beugelbekkie gekeken en gaan slapen. Onrustige nacht gehad, in het bed naast me ligt een dikke snurkende negerin en in het bed aan de andere kant twee Franse meiden die om alles lachen en veel lawaai maken. Morgen maar oordopjes in! Ik moet eerlijk zeggen dat een slaapzaal niet zo erg is als het lijkt. Het is net schoolkamp.

Dag 18: 9 augustus
Vanochtend vroeg opgestaan voor en tripje naar de Batu caves. Met de monorail eerstrichting Kuala Lumpur central waar we nog hebben gekeken voor een camera voor Suus. Er was één fotowinkel en die had gelukkig ook de camera die Suus wilde hebben. Alleen niet in de goede kleur, die moest uit een andere vestiging komen. Maar de medewerker wilde die wel voor ons ophalen, we konden hem rond 14.00 wel ophalen. Dus op naar de Batu caves en dan op de terugweg weer langs het winkelcentrum. Het openbaar vervoer is in Maleisië heel goed geregeld, alles wordt geregeld door de overheid dus alles gaat snel en is goedkoop. De Batu caves liggen in de Indiase buurt, we hadden nog niet gegeten dus waren van plan dat eerst te doen. Maar ja Indiase mensen zijn vegetarisch.. dus nergens vlees te bekennen. Voor het eerst deze vakantie eens een keer vegetarisch gegeten en met een volle buik de enorme hoeveelheid trappen beklimmen. Bovenin in de grot zijn twee Indiase tempels waar ze op dat moment bezig waren met zegeningen enzo. Ook lopen er overal aapjes die echt heel dichtbij komen. Ik had er meer van verwacht eigenlijk, het is best vervallen allemaal. De grotten in Frankrijk zijn mooier! Op weg terug naar de trein was er nog een andere grot waar met beelden een soort verhaal was gemaakt. Er was ook een trap naar boven die we beklommen alleen daar boven aangekomen bleek er niets te zijn, dat was wel een teleurstelling. Buiten waren er allemaal mensen die armbandjes verkochten, je hand wilden lezen of henna wilden zetten. Suus en ik hebben voor 2 euro allebei een hennatattoo laten zetten die volgens de mevrouw 20 dagen moet blijven zitten. Op de terugweg zijn we weer naar het winkelcentrum gegaan, Suus haar camera zou er zijn! Niet dus.. We moesten om 18 uur maar terugkomen, het was pas 16.00 uur. Goed excuus om naar de McDonalds te gaan en te gaan shoppen. Na het winkelcentrum twee keer te heb en bekeken terug naar de fotowinkel. Nog 10 minuten wachten..dat werd uiteindelijk 3 kwartier. We waren er wel klaar mee dus hebben we de prijs omlaag gepraat en er gratis oordopjes voor mij bij geronseld. 's Avonds wilden we naar Chinatown en het was inmiddels zo laat dat we wel rechtstreeks konden, dus op naar Chinatown. Eten hoefden we niet meer want we zaten nog goed vol van de Mac dus hebben we gestruind langs alle kraampjes en kwamen we nog een podium tegen met dansers die de Maleisische dansen uitvoerden. Superleuk want dit hadden we ook van Thailand gezien. Om de dag af te sluiten nog een drankje gedaan en pizza gegeten bij de Reggeabar. Suus raakte aan de praat met twee mannen die van papa's leeftijd waren, ze vroegen zich af wat twee dames alleen op vakantie deden en of dat wel mocht van onze vaders. We vertelden ze dat onze vaders ons liever thuis hadden maar dat we toch lekker gingen, ze snapten het wel, zouden hun dochters ook niet laten gaan. Het waren mannen uit Australië die in Maleisië geboren waren en nog vaak terug kwamen. Toen we uitgegeten waren waren zij ook klaar en wilden ze ons wel een lift naar het hostel geven. We waren eerst wat sceptisch maar zeiden uiteindelijk ja. Op zich scheelde het ons wel een ritje met de monorail en het was gratis! Dus toch ingestapt en onderweg vertelden ze van alles over de dingen die we tegenkwamen. Heel fijn zo kregen we ook nog een tour door de stad. Ze hebben ons voor de deur afgezet omdat ze niet wilden dat we alleen over straat zouden lopen, wat schattig . Ze wilden morgen met ons lunchen om de echte Indiase-Maleisische cultuur te laten zien en proeven. Dikke prima, gratis lunch! In het hostel gedoucht, tas gepakt en Beugelbekkie gekeken. Vroeg gaan slapen want morgen naar de ambassade.

Dag 19: 10 augustus
Zonder al teveel herrie te maken om onze medekamergenoten niet wakker te maken opgestaan en tas gepakt. Er was geen stromend water dus even behelpen met make-up doekjes en fleswater. Een taxi gepakt richting de ambassade, het bleek dat je ook betaalde per 30 seconden en we stonden natuurlijk in de file. Het viel uiteindelijk heel erg mee wat we moesten betalen. Ik weet niet zo goed wat we hadden moeten verwachten van de ambassade maar dit was echt complete madness. O ver al immigranten, als mieren op een hoop. De ambassade was nog niet eens open en ze stonden al rijenlang voor de deur. Er zat niks anders op dan achteraan sluiten en wachten. Het was nog even fingerscrossed of ik wel mee naar binnen mocht omdat ik er eigenlijk niets te zoeken had, gelukkig zag de beveiliger bij de deur ookdat we elkaar hard nodig hadden.  Eenmaal binnen in de volgende rij, voor een nummertje. Vervolgens op naar de stempelcounter, daar zat alleen niemand. Eerst gewacht tot diegene op kwam dagen voor werk en na de stempel op naar de volgende rij! Gelukkig waren we hier al snel aan de beurt en mocht Suus eindelijk in gesprek om daadwerkelijk haar visum aan te vragen. Er was één document waar het paspoortnummer niet helemaal klopte en we hoopten dat ze dat niet zouden zien, dan hadden we misschien weer opnieuw moeten wachten op geldige documenten en het aanvragen. Ze zagen het wel.. maar het was geen probleem: Indonesian mistake miss. Uiteindelijk kreeg Suus dan toch echt het papiertje mee waarop stond dat ze op 11 augustus haar visum en paspoort op mocht komen halen. Vanuit de ambassade zijn we naar het nieuwe hostel in Chinatown gegaan. Om 12.30 afgesproken met onze nieuwe vrienden om te gaan lunchen, een van de twee had een businessmeeting dus had de andere een vrouwelijke vriendin gevraagd om mee te gaan. We hebben bij Raj's bananaleaf gegeten. Een echt Indiaas restaurant waar ze al je eten op een bananenblad scheppen en je vervolgens met je handen moet eten. Het was een hele ervaring! Na het eten hebben we nog ergens een biertje gedronken en toen heeft hij ons weer bij het hostel afgezet. Daar hebben we geslapen en zijn we Chinatown ingegaan om het laatste deel van de souvenirtjes te kopen en te eten. We kregen een kortingsbon van een bar even verderop: Rooftop mansion. Met uitzicht op de KL tower, dus zijn we daarheen gegaan om een drankje te doen. Het bleek er erg gezellig! Een Belgische jongen ontmoet, zo fijn om weer eens Nederlands te praten met iemand anders. Verder nog twee Ierse meiden leren kennen en een stel uit Amerika. Afgesproken dat we morgen weer daar gaan drinken en dansen en rond 04.00 uur zijn we naar huis gegaan. Eerst nog verdwaald in een lege Chinatown omdat we gewoon doorliepen zonder op te letten en uiteindelijk in het hostel eerst onze voeten gewassen. We hadden op blote voeten staan dansen dus onze voeten waren pikzwart. En nu, lekker slapen!

Dag 20: 11 augustus
Vanochtend lekker uitgeslapen, het was maar een kort nachtje. De lekkerste tosti ooit gehaald bij de Chinees om de hoek en vervolgens in de taxi richting ambassade. Zou Suus dan vandaag eindelijk haar visum krijgen? Bij de ambassade zat er niemand achter het nummertjesloket en we wisten ook niet zo goed waar we naartoe moesten. Boven maar even gekeken en daar moest het bonnetje worden ingeleverd. Vervolgens mochten we gaan zitten en wachten tot Suus haar naam omgeroepen werd. Na een halfuurtje kreeg ze eindelijk haar paspoort terug met visum! Op de terugweg langs Beryaya Times Square gegaan. Het grootste winkelcentrum van Kuala Lumpur met een pretpark erin. De toegangsprijs was nog best hoog dus zijn we niet naar het pretpark geweest maar het was wel heel vet om een achtbaan middenin een winkelcentrum te zien. 's Middags wilden we nog een aantal tempels in Chinatown bezoeken maar toen we het winkelcentrum uitliepen stormde het echt superhard. Dus zijn we met de monorail en train richting het hostel gegaan waar we eindelijk plannen hebben gemaakt voor de rest van de week. We konden niet echt naar buiten dus zat er echt niks anders op dan een dutje te doen.. Rond een uur of tien nog iets gegeten en weer op weg naar de Rooftop Mansion. Eerst waren we alleen maar even later kwamen de Ierse meisjes en niet veel later de Belg. De hele avond gezellig gekletst en rond 03.00 uur richting hostel om te gaan slapen. Suus had verteld dat ze een rat had gezien toen ze eerder naar de wc was geweest dus ik durfde er niet meer te plassen..