Laatste dagen Yogya

25 augustus 2015 - Yogyakarta, Indonesië

Dag 34: 25 augustus Nu Suus echt gesetteld was werd het wel eens tijd voor een burgerlijk ontbijtje. Ik kon m'n bed niet uitkomen dus heeft Suus boodschappen gedaan en een eitje gebakken. 's Middags hadden we afgesproken met Dirk, de klasgenoot van Suus van de Hanze. Samen met nog een Nederlands meisje zouden we naar het Kraton gaan, een paleis hier in de stad. Eerst zouden we nog naar de Borobodur tempel maar we waren te lui om nog ver te moeten rijden om een tempel te bezoeken. We gingen vol goede moed op weg naar het Kraton, daar aangekomen bleek die helaas dicht te zijn. Er kwam een man naar ons toe die ons een spontane rondleiding ging geven langs de omliggende straatjes. Zo gingen we naar een soort koffietentje waar een civetkat in een hoekje lag. Deze kat eet de koffiebonen op en poept ze weer uit, je krijgt zo de beroemde en hele dure Luwak koffie. Die hebben we geprobeerd en daarna gingen we door naar een huisje waar ze de poppen maken van leer voor de poppenvoorstellingen in het paleis van de sultan. Inmiddels hadden we erg honger dus zijn we ergens gaan eten en daarna naar Malioboro street geweest. Het was heel vet om met zijn vieren op de scooters door Yogya te rijden, was net de nieuwe Fast&Furious maar dan anders. Rond zes uur wilden we naar Vredenburg gaan maar het bleek dat die ook dicht was, dus zijn we maar naar huis gegaan. Daar hebben Suus, Jessica en ik een filmpje gekeken en zijn we gaan slapen.

Dag 35: 26 augustus Vandaag was de laatste dag die Suus en ik hadden. Suus moest vanochtend eerst naar school en dus heb ik lekker uitgeslapen en de foto's op de computer gezet. In Suus haar tussenuur hebben we lekker bij het zwembad gelegen. Suus moest 's middags weer van 16.30 tot 19.00 naar school en deze keer ging ik mee. Dan konden we na school meteen doorrijden naar de stad waar we op zoek konden naar een restaurantje waar ze ook alcohol serveerden zodat we de vakantie op de juiste manier af konden sluiten! Tijdens de les heb ik maar een boek gelezen, jongens wat was dit saai zeg. Je zal dit vak maar voor 5 maanden moeten volgen.. Het leek wel eindeloos te duren maar uiteindelijk werd het 19 uur en konden we gaan. We hadden van Dirk gehoord dat ze bij 'The Captain' ook cocktails serveerden. Het was een superleuk restaurant in vliegtuigstijl (om me alvast mentaal voor te bereiden op vliegtuigen). De cockpit van een vliegtuig stond in het restaurant en daarbovenop was een livebandje aan het spelen. We hebben cocktails gedronken en lekker gegeten. Heel gek idee dat dit alweer de laatste avond is, het is allemaal zo snel gegaan. Thuis zijn we op bed gegaan, Suus moest om 7.00 uur al op school zijn dus we moesten nog vroeger afscheid nemen.

Dag 36: 27 augustus Toen 's ochtends de wekker ging hadden we allebei nog niet echt in de gaten dat we straks afscheid moesten nemen. De taxi zou mij om 10 uur bij het huis ophalen en Suus zou gewoon op de scooter naar school. Het was heel gek om haar uit te moeten zwaaien bij haar eigen huis terwijl juist ik terug naar Nederland zou gaan. We hadden ook allebei niet echt in de gaten dat ik echt weg ging, het was meer dat we het idee hadden dat Suus even naar school zou gaan en als ze terugkwam zouden we weer leuke dingen gaan doen. Het afscheid viel hierdoor ook heel erg mee. Maar zoals altijd komt de kater pas later.. Toen ik in de taxi naar het vliegveld zat kwamen de tranen. De taxichauffeur wist niet zo goed wat ie nu met dat huilende meisje op de achterbank aanmoest. Op het vliegveld een Nederlandse jongen leren kennen waar ik een kop koffie mee heb gedronken voordat de vlucht zou vertrekken. Het worden twee lange dagen reizen, eerst vanaf Yogya naar Jakarta om meteen door te vliegen naar Bangkok. Daar aangekomen moet ik met de trein van het ene vliegveld naar het andere vliegveld aan de andere kant van de stad waar ik een hotel heb geboekt. En de volgende dag van Bangkok naar Moskou waar ik 14 uur moet wachten om nog twee uurtjes door te vliegen naar Amsterdam. We hadden helaas dik een uur vertraging, de eerste keer deze hele vakantie. Ik kwam om 21.00 uur aan op Bangkok Don Muang en moest nog naar de andere kant van de stad. Omdat ik al een vliegticket had vanaf het andere vliegveld mocht ik gebruik maken van de gratis shuttlebus. Super chill dat scheelde me weer een hele avond treinen. En omdat ik al een hotel had geboekt vlakbij het vliegveld kon ik ook gebruik maken van de gratis shuttlebus van het hotel. Uiteindelijk heb ik om 23.00 uur ingecheckt in het hotel, mooi op tijd dus. Ik had een superluxe kamer en heb nog lekker roomservice besteld. Daarna een lekkere douche genomen en gaan slapen, morgen weer een hele dag vliegen.

Dag 37: 28 augustus Ontbijt zat bij de kamer in dus heb ik een goede bodem gelegd en heb toen uitgecheckt. Ik werd in een luxe auto naar het vliegveld gebracht, mijn eigen privé taxi. In totaal vlieg ik vandaag 9 uur en 50 minuten en in Moskou moet ik de hele nacht wachten voordat ik doorvlieg. Goede vlucht gehad, het wachten duurt alleen zo lang. Kon me heel goed identificeren met Tom Hanks in The Terminal. Het is een hele gekke gewaarwording als je 's nachts op een leeg vliegveld rondloopt.

Dag 38: 29 augustus Na heel wat uren filmpjes kijken op de i-pad was het tijd om te boarden. Ik ging naar huis! Ik keek er wel naar uit om iedereen weer even te zien maar zou net zo graag volgende week weer op het vliegtuig willen stappen om terug te gaan. Het vliegtuig was gevuld met Russen en die moeten schijnbaar heel heel vaak plassen. Ik zat aan het gangpad dus moest telkens opstaan, nog even drie uurtjes slaap pakken was er dus niet bij. We hadden tegenwind dus kwamen we tien minuten later aan en toen moest ik nog de gate uit, met een bus naar de paspoortcontrole en wachten op m'n tas. Toen ik aankwam bij de bagageband zag ik pap, mam en Jep al bij het raam staan. Heel leuk! Het duurde nog even voordat ik mijn tas had maar uiteindelijk kon ik dan door de aankomstdeur. Mama vloog me om de nek en daarna was papa aan de beurt. Jesper was nog ietwat brak van de vorige avond (hij was op stap bij de Visserijdagen) maar was toch ook heel blij om me te zien. En toen kwam Claudia ineens achter de mensenmassa vandaan! En daarna Gerlinde, wat een verrassing! Heel leuk dat ze me ook op kwamen halen. Claudia gaat straks naar Australië voor minstens 10 maanden dus die moet ik ook al missen.

We hebben nog wat gedronken met zijn allen en toen was het tijd om naar huis te gaan. Souvenirtjes uitgedeeld en lekker gedoucht. De wasmachine stond alweer op volle toeren te draaien, eindelijk weer schone kleren. Een fijn middagdutje gedaan en 's avonds de stad in voor het vuurwerk. Daar de familie weer terug gezien, iedereen was heel blij om me weer terug te zien. Toen we over de stad liepen en bekenden tegenkwamen vroeg ook iedereen hoe het was. Leuk om te merken dat iedereen zo betrokken is!

Het was zo ongelofelijk fantastisch! Ik weet dat het supercliché is maar ik ben mezelf echt wel een paar keer tegen gekomen. Heb ontzettend veel geleerd en zoveel mooie dingen gezien en gedaan. De hele vakantie zat vol met hoogtepunten! Het mentale hoogtepunt is toch wel het beklimmen van de Ijen, dit was voor ons beiden een grote persoonlijke overwinning. De mooiste plek die ik heb gezien was denk ik Phi Phi Islands en de sfeer daar was ook fantastisch. Maar aan de andere kant was Samui en Bangkok ook geweldig. Dus het blijkt wel dat ik niet een specifiek hoogtepunt kan bedenken. De keerzijde van dit alles achter me te moeten laten is dat ik Suus nu ook 5 maanden moet missen. Maar zoals deze weken om zijn gevolgen zullen die maanden dat ook doen. Ik vind het fijn om te weten waar ze terecht is gekomen en ik weet zeker dat ze het fantastisch gaat hebben. Ik daarentegen ga weer terug naar het oude saaie leventje in Groningen.. Eén ding is zeker: ik ben 100% aangestoken met het reisvirus en dit zal zeker niet mijn laatste reis zijn! (Sorry paps & mams)

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl